Oleh Indra Bagus Kurniawan
Tulisan ini Kadhapuk Kanggo Melu Lomba Karya Tulis Ilmiah Pelestarian
Kebudayaan Daerah 2014
Ajaran Samin dan Pancasila
Pancasila yaiku
dhasar negara sing kadhapuk saka limang perangan kanthi isi piwulang luhur
kang gegayutan siji lan liyane.
Piwulang-piwulang luhur kasebut prayogane dicakake kanggo tuwuhing kahanan kang
tertib sajroning kagiyatan-kagiyatan politik. Piwulang luhur kang dikarepake
antara liya:
Ketuhanan Yang
Maha Esa
Sila Ketuhanan
Yang Maha Esa jroning kagiyatan politik duweni teges kabeh paragane ora kena
duweni tindak tanduk kang anti agama. Saben agama duweni piwulang luhur kang
wigati saperlu dicakake jroning kagiyatan politik. Perkara kuwi jalaran agama
ora tau mulang wuruk tumindak kang ala lan bisa nuwuhake kapitunan. Yen saben
paraga politik duweni tindak tanduk religius, ora mokal kagiyatan-kagiyatan
politik bakal lumaku kanthi lancar tanpa rubeda. Sajroning piwulang Samin ana angger-angger
“Eling sing kuwasa” kang tegese supaya manungsa tansah iman marang Gusti. Ing
piwulang kuwi wis nggambarake Pancasila sila kaping pisan.
Kemanusiaan Yang
Adil dan Beradab
Sila Kemanusiaan
Yang Adil dan Beradab jroning kagiyatan politik ateges yen para paraga politik
sadhar marang piwulang-piwulang lan norma-norma kang diugemi. Kajaba kuwi, para
paraga politik uga kudu duweni tumindak beradab
kang ateges duweni sifat andhap asor, lan ngugemi tata krama. Upama para paraga
kagiyatan politik wis duweni tumindak iki, dheweke ora bakal nerak wewaler amarga
rumangsa yen dheweke duweni wates kang ora bisa diterak. Sajroning piwulang
Samin ana wewaler lan angger-angger “Aja
ngrenah liyan!”, “Ora nerak wewalerane negara”, “Ora sepata nyepatani” lan “Ora
cidra ing janji” kang mulangake adab lan
tumindak kang becik kanggo para manungsa. Piwulang Samin kuwi wis nggambarake
Pancasila sila kaping pindho.
Persatuan
Indonesia
Sila Persatuan
Indonesia jroning kagiyatan politik ateges kabeh paraga kagiyatan politik kudu
tetep utuh lan ora geseh panemu anggone nindakake kagiyatan politik kang padha
saingan antara siji lan liyane. Dheweke ora kena ngutamakake kepentingane dhewe
utawa kepentingan kelompok politike tuladhane kaya partai. Sansaya crah, bangsa
iki bakal sansaya ringkih. Kosok balene yen padha manunggal bakal bisa gawe
digdayaning bangsa. Sajrone piwulang Samin, ana angger-angger “Seduluran,
ora seneng kemungsuran, lan tresna pepadhane urip” kang intine
mulangake supaya tresna marang pepadhane manungsa lan ora padha mungsuhan.
Piwulang kuwi
nggambarake Pancasila sila kaping telu.
Kerakyatan Yang
Dipimpin oleh Hikmat Kebijaksanaan dalam Permusyawaratan/ Perwakilan
Sila Kerakyatan
Yang Dipimpin oleh Hikmat Kebijaksanaan dalam Permusyawaratan/ Perwakilan,
jroning politik ateges yen panguwasaning dhemokrasi kang paling dhuwur
nyata-nyata dumunung ana ing rakyat. Pratelan iki ateges sajroning lakune
dhemokrasi ora kena ana intimidasi
utawa tumindak-tumindak culika kang katindakake dening para politisi saengga
bisa ngrebut kamardikan anggone milih wakil rakyat tuladhane yaiku politik
dhuwit (money politic). Peran lembaga
perwakilan rakyat kang sejatine kanggo wadhah panemune rakyat uga kudu
nyata-nyata makarya kanggo kasantosaning rakyat, dudu kanggo ngebaki bandhane
dhewe. Sajroning piwulang Samin ana angger-angger
“Ora nerak sing dudu sak mesthine” kang mulangake supaya ora nyalahi takdir
kang pengembangane isa uga ngrebut kamardikane rakyat kanggo nemtokake pilihan
jroning Pemilu lan praktik money politic.
Piwulang kuwi
wis nggambarake Pancasila sila kaping papat.
Keadilan Sosial
Bagi Seluruh Rakyat Indonesia
Sila Keadilan
Sosial Bagi Seluruh Rakyat Indonesia, jroning kagiyatan politik ateges yen
kabeh rakyat duweni hak kanggo melu langsung jroning donya politik yen pancen
wasis ing perkara politik. Bakale, politik sing ana ora mung politik dinasti
umpamane ing sawijining partai kanthi pengurus saka anggota kulawarga saka
pangarsa partai kasebut. Semana uga ing proses hukum, upama ana politisi kang
pancen nerak paugeran kudu kena proses ukuman manut katemtuan kang lumaku tanpa
ngelingi drajat, pangkat, bandha, lan donyane. Sajroning piwulang Samin ana angger-angger
“Ora seneng rewang” kang mulangake supaya manungsa ora kena emban cindhe emban
siladan. Piwulang kuwi wis nggambarake Pancasila sila kaping lima.
Saka wedharan
kasebut kaluhurane piwulang Samin trep yen dicakake ing sajroning kagiyatan
politik kang lumaku ing Indonesia. Supaya piwulang Samin bisa dicakake ing
kagiyatan politik, perlu anane gethok tular saka sawijining individu marang
individu liyane kanthi cara non formal kayata
nalika ing pasrawungan. Kajaba saka iku bisa ditindakake kanthi cara formal kayata kegiatan belajar mengajar ing sekolah.
Baca Juga: Piwulang Ajaran Samin Blora.
0 comments:
Post a Comment